CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 16, 2011

Valentine's Day daN huKum terHadaP oraNg IsLam

berDeraU daRAh biLe daPat meSeJ dari seOranG kaWan yaNg diKenaLi meNgucapkan 'haPPy vaLentine's day' yaNg maNe meMang meNjadi paNtang daLam hidUp nih. uRut daDa je. aPe, xTau hUKum ke die Nih. padahaL sekOlah aGama, laGi paNdai daRi aku kot. haiH..pe lAgi deNgan raSe x bErsaLah, aKU rePly, "thaNks anyway. buT aKU xsaMbut vAlentiNe. saLam mauliDur Rasul. daT's muCh bEtter riTe."

hoH..puAs haTi. buKan meNGhenTAm seSApe. CUme penDApaT dan buKan diRi sHaye uNTuk saMbut bende2 caMni. duLU, saJe uSik bf (Kini TuNang) deNgaN ucaPan seBegitu. (saJe nk tEngOK die caMane..) seKali meNgaMok saKan die. hah, haMik ko. carik paSal laGi. kLuar hujah2 diE. terKesiMa aku. acTually, beTul la, fatWa pon daH kLUar. xKan la x PahaM2. haih..iTulaH, kaLo beNde salah tu, cpat je Nk eKOt. kaLO beNde baeK tu, byK beTol persoaLan.

inGat lagi taHun lePas, aku MengaMok daLam faCeboOk seBab aDe oRAng dOK poSt2 paSal vaLentine's nih. bia la oRang nk caKap aPe. waLaupuN akU tak la taHu seMua huKUm haKam taPi setidAk2 nYa aKu harUs perTahaNkan aGAma seNdiri. seLalu je kan kiTe denGar, "aMar MakruF naHi muNgkar". 

berDasarkan daRi poRtal raSmi faTwa MalaySia, mMg ada diNyataKan yaNg uMat isLam DILARANG meliBatkan diri deNgan aktiviTi terSEbut. daLam iSLam juGa ada meNyebut, tiDak aDa hari2 tertenTu uNTuk menyamBut hari keKasih aTau haRI berKasih sYg. seDangKan haRi2 aDalah haRi kasih saYang.


"Valentine’s asal nama sebenarnya St. Velentino merupakan seorang paderi palaing berpengaruh di zaman pemerintahan ratu Isabella di Sepanyol dan juga merupakan antara orang terpenting yang menghancurkan tamadun Islam di Sepanyol. Oleh itu ratu Isabella telah menetapkan 14 Februari sebagai hari menginati kemenangan kristian terhadap Islam. Maka barangsiapa yang merayakannya seolah-olah ia bergembira dan merestui ke atas kekalahan orang Islam di Sepanyol."

naH, dari sini daH naMpak kan naPe kite diLarang menYambutnya. adakah kitE epPy aTAs kekalaHan agama kita dULU?? paTot ke seBagai uMat isLam kiTa bersiKap seBegiNi?? sedihkan..:(



aPapun, iNi hanya seKadar berKOngsi apa Yang diLalui dan saLIng meNginGati aNtara saTu saMa lain. inGatlah, hari2 adaLah hari kaSih saYang, buKan haNya diLakuKan paDa hari TerTEntu deNgan perbuataN2 yaNg daPat meMesongkaN akiDah uMat isLam.

Esok (15 Februari 2011) adaLah hari mauliDur RAsul. apaKata kiTa raiKan deNgan meriaH hari terseBut dari kita meraikan hari yaNg berTentaNgan deNgan aJaran isLam. seSungguhnya, Allah membeRi paHala dan baRakahnya kepAda umat IsLam yaNg paTuh dan Taat kepada-Nya.  reNung2 kan..:)

p/s Saya terliBat deNgan peraRakaN maUliDur RasuL esok. aLhamduliLah, Tuhan mASih meMberi akU keKUatan unTuk meRaikan berSaMa Umat iSLam yaNg lain. SalaM maULiDur RAsul. :)

No comments:

Post a Comment