CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, February 5, 2012

Mari belajar :: Bahasa Sarawak (Asas)


Bahasa melayu Sarawak digunakan dengan  meluasnya di Kuching, Sri Aman,
Bintulu dan Miri serta beberapa daerah kecil.  Sebenarnya tak susah nak blaja. Cuma perlu banyak bercakap. Memula memang nampak pelik tapi lame2 insyaallah, dah pandai. Saya pon masih belajar. :) 

Sebutan huruf R perlu ditekan mcam orang Utara cakap..ha, cenggitu..cer cube cer cuba..


Okeh, ini adalah perkataan asas untuk belajar bahasa Sarawak.


KATA GANTI NAMA DIRI


Perkataan
Maksud
Contoh ayat (Sarawak)
Contoh ayat
(Melayu)
Kamek
Saya
Nama kamek ……
Nama saya…
Kitak
Kamu, awak
Sapa nama kitak?
Siapa nama kamu?
Sidak
Mereka
Sidak sik mauk…
Mereka tak mahu..
Nya
Dia
Nya sik ada..
Dia tak ada..


TEMPAT

Perkataan
Maksud
Contoh ayat (Sarawak)
Contoh ayat
(Melayu)
Sitok
Sini
Kamek ada di sitok..
Saya ada di sini..
Sia (untuk jauh)
Sana
Kamek orang sia.
Saya orang sana. (semenanjung)
Sinun (untuk dekat)
Sana
Nya di sinun..
Dia di sana..
Sini
dimana
Kitak diam sini?
Kamu tinggal dimana?
Ni
Mana
Ni ada..
Mana ada..


KATA TUNJUK

Perkataan
Maksud
Contoh ayat (Sarawak)
Contoh ayat
(Melayu)s
Sik
Tidak, tak
Sik ada
Tak ada
Auk
Ya
Aok lah..
Ya lah..
Ya
Itu
Ya lah kamek sik mauk..
Itu lah saya tak mahu..
Tok
Ini
Tok lah..
Ini lah..
Macam ya/kedak ya/giya
Macam itu
Oh, macam ya..
Oh, macam tu..


MASA

Perkataan
Maksud
Contoh ayat (Sarawak)
Contoh ayat
(Melayu)
Kinektok
Sekarang
Dolok lain, kinektok lain.
Dulu lain, sekarang lain. 
Dolok
Dulu
 Dolok sik ada.
Dulu tak ada. 
Dudi
Kemudian
 Dudi kamek datang.
Saya datang kemudian. 
Ari marek
Kelmarin
Ari marek ada nya. 
Ada dia kelmarin. 
Ari ya
Hari itu
 Ari ya ada nya molah.
Hari itu ada dia buat. 
Ari tok
Hari ini
Ari tok sik ada apa-apa mauk dipolah. 
Hari ini tak ada apa-apa hendak dibuat. 


PENJODOH BILANGAN

Perkataan
Maksud
Contoh ayat (Sarawak)
Contoh ayat
(Melayu)
Sigek
Satu (penjodoh bilangan)
Kamek mauk sigek jak.
Saya mahu satu saja.
Sikok
Satu (untuk haiwan)
Kamek ada sikok anak pusak.
Saya ada seekor (satu) anak kucing.



HAIWAN

Perkataan
Maksud
Pusak
Kucing
Asuk
Anjing
Manok
Ayam
Pusuk
Ikan bilis


Okeh, ya jak tok hari tok. Kelak jumpa gik..okeh..:)

Selamat belajar...

No comments:

Post a Comment