CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, September 16, 2019

Murtabak Nasi

Sebab lauk dah habis siang tadi dan mak malas nak masak lauk lagi, maka ini yang terjadi. Murtabak nasi untuk anak kau dan kau yang semedangnya lapar tak sudah sudah.

Bahan bahan nya kau guna saja apa ada dalam peti ais kau. Bukan peti ais mak kau, atau pun peti ais jiran kau. Tapi yang penting nasi misti ada. Dan telur.

Dadu kecil bawang merah, carrot dan isi ayam. Racik sikit daun sup yang kau beli kat kedai runcit Pak Maun itu hari. Hashtag #BMF.

Kemudian kau masukkan dalam mangkok semua nya dan gaul rata. Kau letak la garam sikit. Tak kisah la garam bukit ke garam gunung ke. Buat rasa sikit.

Panaskan kuali non-stick Tefal yang laki kau hadiah kan tu dengan sedikit minyak. Takkan pakai air pulak kan. Lepas minyak tu panas, kau cedoklah hasil gaulan yang penuh kasih sayang tadi dengan sudu. Nak pakai tangan pun boleh. Air tangan mak mak ni kan power.

Ratakan. Tak terlalu tebal. Tak terlalu nipis. Yang sedang sedang saja kata Iwan Dangdut. Lepas tu kau terbalik kan lah bagi kedua dua belah nya masak. Api pun sederhana ya. Karang hangus anak kau pun tak selera nak makan apatah lagi kau kan.

Letak dalam pinggan putih ke hijau ke biru ke sukati kau lah dan susun lawa lawa untuk kau ambik gambar. Kemudian kau uplod la kat fesbuk buat tatapan umum.


Kenyang dia jangan cerita. Sedap pun iya. Kahkahkah.

Jadilah dua beranak makan ini malam. Syukur alhamdulilah.

#AMfoodjournal #makmasak



No comments:

Post a Comment