CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, June 12, 2013

Marah betui nih~

Okeh ye...
cuba bertenang dan menulis sebaik mungkin..
fuh..
bismillah...

bekerja dengan orang ramai dan melibatkan rakyat ni bukan senang ye...
Betul..
Orang lebih nak menghentam kerajaan..
Sampai yang bekerja di bawah kerajaan ni pon terkene sekali...
Biasalah...

Lambat sikit, komplen..
Mintak macam2 dokumen, komplen..
tau nak kompleeeeen je...

padahal orang yang bekerja ni dah abis baik dah entertain..
dah abis consider dah..
siap boleh cakap leklok lagi bila korang mintak advice..
bila korang marah, kami ni senyum saje...
walaupun dalam hati membara rasa nak tumbuk je ko yang kurang aja tu kan...

Kita ni, bila datang pejabat orang, mintak advice, sila dengar bebetul ape explanation dia..
Bukan lagi nak tunjuk ko semua tahu..
Skang ni sape yang keje?
sape yang datang jumpa mintak advice?
bila dah bagi advice, ko pertikaikan pulak..
nak tunjuk pandai..
nak tunjuk belagak macam tau semua...

Ini bukan entri bias okeh.
Aku facing macam2 keje tiga tahun setengah kat sini..
No henpon telepas kat pemohon...
Asek kene kacau..
soh cepat buat kelulusan...

kalau ko buat loan boleh pulak tunggu kelulusan lame sikit..
tak marah pulak kat bank tu kalau depa mintak macam2?

tapi dengan kami, ko boleh je nak marah2..
banyak sangat dokumen..
lambat la..
apesal begitu.
apesal begini...
ko mintak servis dari kami, ko marah kami?
sedangkan at first place, itu semua salah korang!!
pasaipa buat sijil lahir lambat...!

bila nak cepat, terdesak, ko paksa pegawai tu terima permohonan ko..
ko paksa depa soh buat cepat..
dah nama pon DAFTAR LEWAT...
yang tunggu umoq 2 tahon baru nak datang register tu pasaipa...???

Tu belum yang menipu fakta...
kami ni keluarkan dokumen berdasarkan dokumen yang dikemukakan...
lepas pegawai yang hat dok dalam bilik tu pepecah kepala mikir nak lulusan ke tanak, ko boleh pertikaikan kenapa...
ko ingat kami kerja goyang kaki ke ape?

ingat senang ke nak kuarkan dokumen simply2 macam tu..?

bila tak puas hati korang marah staf aku kat kaunter..
pastu nak jumpa pegawai..
ape bezanya..
jumpa aku pon aku tetap cakap benda yang sama macam mana staf aku cakap...
orang lain aku tatahu ye...

but aku sangat melindungi staf aku..

korang marah staf aku ye...
siap ko kalo jumpa aku tak puas hati nk komplen2..

Apabila anda hadir ke sesuatu jabatan atau agensi atau ape2 jelah yang melibatkan urusan, silalah menjadi seorang yang sangat sopan dan humble ye..
dengar setiap penerangan dari kakitangan terbabit..
sebelum nak marah, nak maki, tanya prosedur mereka..
berapa lama proses..
kalau nak cepat, boleh tak..
TAk perlu sampai nak jumpa pegawai..
ko ingat pegawai tu takde keje lain nak mengadap korang punya kerenah...

Bila ade isu, kami semua teruk kene hentam..
bersabar saje...
bila layanan bagus, takde pon nak puji.
bukan mintak dihargai pn at least fikir yang baik...
kalau sepuluh orang kate bagus, yang satu tak bagus tu yang orang ingat sampai bila2...

Even aku pegi memana pon, aku tak larik dari diajukan soklan berkaitan jabatan aku...
walaupun aku pegi bank..
walaupun aku pegi kaunter KWSP..
walaupun aku pegi makan dan lepak dengan kengkawan...

SEbabnya...
depa tatahu prosedur..
itu tanggungjawab saya tuk terangkan..
bagi depa paham..
maklumat yang betul...

SEbenarnya..
aku rela mengadap komputer dua tiga hari tak tido dari mengadap perangai orang yang macam2 karenah...
Dah explain, salah..
tak explain lagi salah..
dah tu ko nak ape?

tapi nak wat camane..
dah itu memang keje aku...
kene ikhlaskan diri..
hehari kene set mental yang akan hadap menda gini...

sape kate carik duwet tu senang?
ye.
memang senang...
ko tak buat keje pon tetiap bulan gaji masok...
tapi kat mana keberkatan tu...

keberkatan tu yang susah nak carik..

ni lah bila aku dah rasa tahan lama dah...
dah abes positifkan diri..
dah puas bersabar dengan kerenah orang yang tahu nk hentam je sukati sedap mulut ko..
tapi takpelah...
memang dorang keje kt tempat aku je..
so dengar jelah nk cakap ape.
lagi pandai dari kami...

Sekarang, aku lebih suka bertanya kalau pegi memana kaunter untuk urusan..
tapi kebanyakkannya akan tanya aku balik..
hahahahah..~

tak kisahla kan..
at the same time kita tukar ilmu dan maklumat...

orang mencemik..
alah..baru tiga tahun sengah...
jauh lagi perjalanan..

ye...
memang pon..
apesal..
jeles..

aku ada lebih tiga puluh tiga tahun lagi nak mengadap kerja sampai pencen..

tapi aku bersyukur...
pengalaman ni semua aja aku jadi aku lebih kuat..
lebih firm..
lebih garang..
muahahaha..

dan lebih dewasa..
mana nak beli pengalaman gini ye dak...?

Ya Allah..
ku mohon Kau beri aku kekutan harung hidup ni...
dan lebih bersabar dari biasa..
Sesungguhnya aku insan yang lemah...

'aku insan yang lemah..hanya mampu berserah"
tuju lagu satupp..
muahahahahah~

marah ke mak jemah...
takkkkkkkk! 

hangen je..
muahahahah~

 huah..
dah dah..
penat dah..

babai~ 

5 comments:

  1. Huk3.. mrh sgt ke ni.. sabo2.. relax yunk.. mjg cabaran melayan kerenah org ramai... kann...

    ReplyDelete
  2. http://tengkubutang.blogspot.com/
    Done follow sini.. follower no. 121
    Jom follow teman lik yea.. salam kenal yunk..

    ReplyDelete