CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, November 14, 2019

Rezeki.

Rezeki.


Mak ingat, mak dah tak terlibat lagi dengan benda benda gini. Namun itulah hakikatnya. Nama pun bekerja. Kita dan alat tulis tak dapat dipisahkan.

Mak ingat dulu, mak pernah kerja retail line. Kerja tak tentu masa. Penat usah kata. Kadang orang tidur kau kerja. Orang cuti kau kerja. Siang malam kau pun kau taktahu bila.

Tapi betul lah orang kata, alah biasa tegal biasa. Zaman muda muda nak seronok saja. Dapat gaji hoyeh hoyeh sini sana.

Bila umur meningkat, mula fikir masa depan. Benarlah jodoh rezeki kat tangan Tuhan. Lepas sebulan mak bertunang dengan apak, mak dapat kerja kerajaan. Itu semua doa emak dan abah. Mekaseh mak abah.

Kerja mak tak sehebat mana. Namun mak sentiasa melihat jauh nun kedepan apa yang mak nak capai sebenarnya. 

Kutip seberapa banyak pengalaman yang ada. Sebab, pengalaman tu takboleh beli dimana mana. Dan ya, mak yang offer diri di posting kan ke Sarawak masa lapor diri dulu.

Yang ada kerja tetap, bersyukurlah. Yang masih mencari tapak kehidupan pun, bersyukurlah. Rezeki Tuhan ini, luas dan banyak. Bukan takat gaji dan anak, kesihatan dan kawan kawan yang baik itu pun rezeki juga. 

Nak merungut sekali sekala, tak apa. Kita ini pun manusia biasa. Cuma jangan berlama lama. Risau keberkatan itu makin hilang dan berkurang.

Begitulah.

Regards,
Mak Yang Membebel Sayang

14.11.2019, 4:50 p.m.

#nadearamly #makbebel

No comments:

Post a Comment