CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, January 8, 2020

Macamana uruskan anak, diri sendiri dan rumah seorang diri?

Kehidupan kau sebelum dan selepas ber'anak' sungguh berbeza.

1. Dulu, boleh la nak rehat waktu bila, nak terbongkang waktu bila. Sekarang tidak lagi. Kau pula kena tengok waktu tidur dia dan kau perlu buat kerja rumah laju laju tanpa gangguan.

2. Nak gosok baju kerja dan kemas beg pagi pagi lepas bangun pun kau dah boleh buat. Kini tidak lagi. Kau kena bersedia kadang kadang mereka boleh terbangun sama kau dan menambah kerja kau dipagi hari! Kahkahkah.

3. Kau nak makan, tak boleh ikut selera sendiri. Sebab ada yang menganga juga sebelah kau. Jadi kau kena reda, yang kau sekarang ada dua mulut dan dua perut. Lagi ramai anak lagi ramai mulut dan perut. Bahaha. 

4. Kalau kau seorang pengemas, hati hati lah. Risau dari singa jadi tarzan kendian jadi dinosor dan akhirnya jadi godzilla. Sebab sepahan mainan anak kau itu sebenarnya seni yang kau sendiri tak pasti dan kau perlu redha. Redha ye mak mak. 

5. Dulu suka jemput orang datang rumah. Sekarang menjadi mimpi ngeri bila ada orang tiba tiba nak datang last minit. Oh nooo! Lantai ada bau sup sayur semalam!

6. Kalau kau stress, boleh je start kereta pegi tengok wayang, window shopping. Sekarang tidak lagi. Kau perlu tengok muka anak kau dan ya, ia semua release! ❤️❤️❤️

7. Kau akan ada dua tingkat dapur walau rumah kau setingkat saja. Sebab anak kau pun bantu kau masak kat bawah tabletop dengan periuk kauuuuuuuuu. Terima kasih anak! Banyak lauk kita harini. 

8. Ini fakta. Anak kau, cerminan kau. Jadi kau kena terima yang kau sedang handle a mini version of you! So, enjoice! 🤣🤣🤣

Jadi apa poin mak dari semua ini?

1. Kau kerja. Kau kena hantar anak ke taska atau sekolah. Maka kau kena ada satu time management yang bagus. Anak sorang bangun awal dari zaman berdua. Anak dua kena bangun awal dari zaman anak sorang. Anak tiga kena bangun awal dari zaman anak dua. Begitulah seterusnya. Tapi kalau anak dah boleh berdikari sendiri, gunakan kebijaksanaan dan kuasa veto kau sebagai mak. Itu, kau sendiri fikir Okeh.

2. Barang barang perlu di siapkan pada malam sebelumnya. Beg anak kau. Beg kau. Bekal kau. Bekal anak kau. Termasuk baju kau yang kua suka gosok last minit tu kan. Dan sebelum tidur make sure rumah kau dah kemas dari sepahan mainan. Supaya kau tak rasa stress masa bangun pagi esoknya. Kalau rajin, sapu dan mop lah. Err. Mak belum rajin tahap mop tetiap malam.

3. Dah jadi mak kan. Rajin rajin la masak. Goreng telur pun okay. Ini asyik beli je. Kesian anak kau. (Okeh, itu cakap pasal diri sendiri.)

4. Ajar anak lepas main, kemas. Seawal setahun enam bulan anak kau dah boleh terima arahan simple. Kau cuma perlu tambah sabar dan buat pengulangan perkataan. Kau mak kan. Siapa kena dengar cakap siapa?

.

Ini, untuk kau yang jaga anak sorang sorang tanpa helper dan bekerja tapi dalam masa yang sama nak rumah kau dalam keadaan bersih dan kemas. Mak kongsi apa yang mak buat dan dalam masa yang sama mak tengah sesuaikan mana yang okay atau tidak.

Apa pun, ia kembali atas kau. Sebab kau yang manage semuanya. Bukan bila ada anak kau takleh buat aktiviti kegemaran kau macam mengecat, menukang, menanam pokok. Boleh. Kau yang susun semuanya. 

Sebab pepatah jawa ada kata, if you fail to plan, you plan to fail. Gitchewww.

Tak ada orang bantu kau. Tak ada orang kisah apa kau hadap, biarlah. Simpati itu tak perlu diminta minta. Letih itu tak perlu di sua sua.
Kecewa itu adu lah pada Dia.
Gembira itu marilah kongsi bersama. 

Enjoy the motherhood happily sebab one day kau akan realize banyak sangat moment yang kau tertinggal dengan anak kau bila dia besar nanti.



Gambar : Nak pergi school katanya.

#AisyahMaritza #AMjourney #1y7m #makbebel

No comments:

Post a Comment