CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, April 12, 2012

Pengalaman interbiu dulu. dan akan datang nih~ *titibe takot*

Hari Batek datang lagi...!

Harini drive dalam keadaan yang tak tenang. SEbab? Saya misplaced Diploma saya.. Oh mennnn! Tau tak nak pi interview sabtu nih..adesssssla~

Masa drive tu dok pikir mane wa letak. Dan yakin je mende tu ade kat opis. Sampai opis, puas dah bongkar, hampa harapan. ia TIADA!!!

Mane pulak aku letak tu. ADeslahhhhhhh~ 

Skang nk pi interview pon rase cam down. Boleh tak kalo gune transkrip je. ? Boleh tak sebab saya da yang scan punya je.?

uwaaaaaa~~

Semangat nak join bidang ketenteraan nih.  Kes ni same la macam kes wa nak pi interview jawatan skang ni. Dah photostate semua dah. Titibe sampul tu tetinggal. Terpaksalah soh abah bawakkan pegi kL sentral dulu g photostate. Mak aiii, gila betol. Wa dah down dah. Tapi abah menten kewl. Dia cakap, pegi jelah, takyah nak balik2 sangat. Amik, kene se das. ngahahah...

Mebi die tahu anak die ni cpt down, tu yang die bagi selempar ayat gituw. Pas pi KL Sentral dulu, so sampai agak lambat la..Kire wa ni nombor yang agak akhir. Dapat msok interview dlm kul doblas cenggitu. Gile ah. Tapi sempat la juge berborak dengan geng2 same interview. kahahha..Dalam hati debor nak mampus tapi menten kewl. 

*manyak jugak colan lelaki nampaknye..* bile kua dari bilik temuduga, muke sume cam hampes. wa tengok jam. Eh, 15 minit je interbiu. Yang kua tu sume ckp soalan agak killer la. Alamak, wa dah lah tak prepare ape2. Takot jangan cakap lah..

Ade cakap soalan die tanye pasal Kuala Lumpur. ADa yang tanye mende yang tak logik la kate orang. Aku dah kelip2 mata. Aramak, ape pulak soklan yang die nak tanye nih..

Titibe nombor aku pon muncul. Dupdapdupdap oii..Masok bagi salam dan dipersilakan duduk. Mak aii. Gemuruh gile. Ada tiga panel. Sorang ke dua orang dari Jabatan dan sorang dari SPA. Nak tau soklan ape yang aku kene? meh tengok..

Pertama, "eh, keje Petronas. Dah elok2 keje bagus gaji besau nape nak keje gomen? Nak kejar elaun ke?" amboih soalan ko..Aku jawab lah. KEhidupan lebih terjamin kalo join gomen. Bukan elaun je pandang, saya nak jugak timba pengalaman baru...lancar betol aku jawabkannnn...

Kedua. "Memandangkan awak keje Petronas, saya nk test English awak. Boleh? Memula rank dulu English awak dari 1-10 pastu tell me about yourself fully in English. "  Aku ckp English aku level 6 je gituw..Pastu aku pon mrepek la. Ele, aku dh sedia awal dah teks tell me about yourself tu. SEbab sebelum ni aku pegi je interview manyak tempat dah. ngahahha.."well done. i rank u 8" aku sengih je..

Ketiga .. "betul ke nak keje gomen nih? rambot camni takleh tau.." Sambil tengok rambot aku yang masa tu pakai pesen rihanna tu, rambot bob. siap highlight lagi kaler merah. Tapi highlight cantek okay. ngahah..wa jawab. Nanti saya masok gomen saya pakai tudung lahh...hamikkkk..ades..

KEempat. "kalao awak diberi jawatan ni, awak sanggup dihantar ke SAbah SArawak?" aku jawab, sanggup je. SAya takde komitmen ape2 lagi Encik. "Jangan cakap je. Esok dah dapat tanak pegi pulak" Wa tersedak. MEmang tanak pegi pon!! uwaaaaa..ronta ku dalam hati..

Kelima. "sapa pengarah jabatan skang?" aku jawab name je. Pangkat aku lupe.. "awak ingat die tu kawan awak ke? sebut betol2" ketap gigi. ciss. kurang asam. Maaf encik saya tatahu. Pastu die pon sebut nama penuh..baeklahhhhhhhhhh...

Keenam. Meka tanya apa maksud PIN. Wa jawab la Pelan Integriti Nasional. Pastu die tanye lagi, terangkan PIN tu ape. Alamak..ni aku malas ni. Wa tatahu oi.  Tapi dek kerana nak konon nampak hebak la kan, aku pi jawab sume yang Petronas punye. DAn dorang bantai gelak..Pastu cakap, "awak ni kaki goreng yek" ngeeee..aku pon gelak same.

Last yang wa ingat. Dia tanye, kenapa meka perlu hire saya. WA cakap, saya biasa keje dalam tekanan, saya suka belajar mende baru, saya terima cabaran, saya senang bergaul, saya ade satu sikap nak berjaya kalo buat sesuatu dan bla bla bla.. Lancar pulak aku goreng. Ade cam up sikit pon ade. tapi pedulik hape. Wa nak post ni. So kene la tunjuk poyos sikit. Dan mereka cuma angguk2 geleng2..

Bile kua dari bilik interview, yang masih tinggal tunggu. Sume tengok wa. "lame nye ko beb" kate salah sorang kawan kt situ. Ha, ko tau takpe. kate aku. ngahaha.  SEtengah jam oi aku kene macam2 kat dalam tu. Tapi legaaaaaa.. Dah lepas..akakakka..Dapat tak dapat lain cerita. Yang penting aku dah buat. 

SEbulan ke dua bulan lepas interbiu tu, wa tengok keputusan. Wa tak bajet wa dapat tapi bile bukak tengok, 'CALON SIMPANAN selama setahun".. Apekah calon simpanan nih? Dorang cakap kalo calon simpanan sebelah kaki dah kompom dapat. Tunggu punya tunggu, tak jugak panggil. Lantak lah. Wa malas nak pikir. 

Bile almost genap setahun dan wa dah lupe, meka panggil tuk lapor diri. Syukur Alhamdulilah..~ Mak yang kol dulu cakap ade surat. DAn kebetulan msa tu wa pon nak berenti dah keje . Dan baru sebulan bertunang dengan incik suami sekarang. DOrang cakap rezeki penantin. hik3. Doa mak n abah jugak. Naseb jugak abah marah arituh konon2 merajuk tanak pi interview. ngahahha. ngade kan. Mak bapak mane yang tak heppy kalo anak die dapat keje gomen. TAk kisah la kuli pon, janji keje gomen. Katenye..ngahahhaha..

DAri apa yang meka dah provok aku masa interviu, aku buat ape aku cakap. Aku pegi Sarawak dengan rela hati, tanpa paksaan sesapa. Aku pakai tudung masa masok keje, masa lapor diri. kan kan kan..Bile pikir balik, rasa nak terima kasih kt panel tu sebab bagi wa peluang jadi salah seorang kakitangan awam. DAri sribu calon yang hadir tuk temuduga, aku antara yang disenaraipendekkan dan ditempatkan. Alhamdulilahhhhh~ 

SAbtu ni ade interviu pulak tuk PSSTLDM. Titibe berminat giler lak nak join. Kalau dapat, tatahu la rezeki ape. Mungkin rezeki anak nanti kot. *verangans* dan same situasi macam kes interviu dulu, dokumen tak brapa lengkap. Dan ni Diploma aku pulak hilang..uwaaaa..sadisssss...

Takpelah. Kalau ade rezeki tak kemana kan. Yang penting buat sehabis baek. Dapat tak dapat belakang kira.  Yang penting amik pengalaman..Doakan saya kawan2..(^_^)/

To-do-list :: BAlik ni nak bongkar rumah pulak. Nak carik sampai dapat.. Uwaaa..uwaa..time nak gune tu lah hilang..cisss..

No comments:

Post a Comment