CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 4, 2011

Projek memasak: Apam PolkaDot a.k.a Apam Mekar

Morning..aha, pepagi ni semangat nak update blog pasal aktiviti semalam iaitu projek membuat apam polka dot dot a.k.a apam mekar. Saje cecuber sebab takde ape nak buat kan.

Semuanya terjadi bila tengah dok godek2 or tetengok blog kengkawan, titibe puuup..kua resipi apam polka dot. Ape lagi, memang dok ngade nak mencuba la. Terus tengok resipi dan cara membuatnya. Semangat nak buat salin la resipi tuh. Tup2 adik n mak balik kerja je, dorang cakap dorang tau buat. huahhh..Ketinggalan betol saya. Saya bukan tamo belajar buat or tak buat di rumah di Kuching tapi sebab kalo saya buat sape nak makan. huhuhu..

Okeh, cabaran bermula bila saya start mencarik bahan2 kt dapur mak yang sebenarnya saya tatahu mana mak letak bebarang tuh. Ape lagi, sian mak kat opis, menjadi mangsa saya apabila saya asyik kol dan kol tuk tanye tu dan ini.heheh..caya lah mak..sabar betol dengan anak pumpuan die nih..

Bila adik pumpuan saya balik, saya terus tanye care nak buat sume. Kami hanya menggunakan bahan2 yang ada saje dirumah. Dan yang bestnya mak saya nih, sume bahan dan barang kuih sume die ade. ngahhaha. Apa lagi. kerjakan kerjakan.! agagagaga..

Okeh, disini saya nak share sedikit ilmu yang saya kira tak la berapa sangat tapi dengan niat nak share..:) saya buat dua adunan, maksudnya dapat dalam 100 biji kalo saiz sederhana. Tapi saya buat 3 saiz. Yang last tu besar2 sebab masa tu dah penat buat kekecik.hehehe..okeh, cekidauttt!



Bahan2 yang diperlukan  (50 biji untuk saiz sederhana):
~3 biji telur
~270 gm tepung gandum (guna tepung gandum lagi sedap dari guna tepung kek)
~220 gm gula halus
~150ml susu segar atau susu cair 
~baking powder (agak2)
~1 sudu kecil ovalette
~filling (isi dalam apam) - buah ceri, prun or apa2 ekot sukahati
~pewarna (bagi apam tu kekaler)
~mangkuk kertas

Cara Membuatnya:
~Memula, pukul telur, gula, susu segar/susu cair dan ovalette sampai kembang.
~Kemudian masukkan tepung gandum yang dah diayak dan sedikit baking powder. Baking powder tu agak2 sebab takot naek kembang semangkok pulak.
~Pukul sampai kembang.
~Asingkan ekot kaler yang kamu ingini. Macam kami, kami buat 5 kaler. (putih, pink, ungu, hijau dan kuning)
~Masokkan dalam piping bag dan letak dalam mangkuk kertas. Isi separuh dari mangkuk kertas dan letak filling. Kemudian, isi dan tutup filling tadi. Ambil kaler lain dan hias ikut kreativiti anda.
~Kukus dalam pengukus dalam masa 10minit.
~Angkat dan boleh dihidangkan..


taraaaaa...inilah apam polka dot dot atau apam senyum saya yang boleh kire jadi la..heheheh..menarik kan..? :P




Pelbagai saiz dan boleh juga buat huruf2 abjad untuk anak2 nanti. :)



gabungan merah dan kuning...~



Apam saya sudah senyum..hehehe...


So, sampai disini saja berita pada hari ini..semoga berjumpa kembali di lain entri. Saya harap saya dapat cube resipi  yang lain..:) selamat mencuba! :)

5 comments:

  1. sayam! mari mari datang umah..heheheh..baru 1st time buat.eheheheh..

    ReplyDelete
  2. macam main masak2. kaler. kaler. cantiks. cantiks.

    ReplyDelete
  3. hehehe..semalam dengan adik saya tegelak2 design. saya tak kretip...wuuu..

    ReplyDelete