CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, November 5, 2011

Projek Memasak : Menganyam Ketupat..

Esok, 6hb November 2011 (Ahad) merupakan Hari Raya Qurban bagi seluruh umat Islam. Dan semua orang tak terkecuali nak sediakan macam2 hidangan kan? Tak terkecuali dengan kami sekeluarga.  Sambutan kali ini berbeza dari tahun2 yang lain. Sebab? Tahun ni saya beraya bersama dengan suami tersayang. yay! 

Okeh, berbalik kepada cerita ketupat, nak dijadikan cerita, disebabkan abah terlalu excited menantu kesayangan die dah balik raya tahun nih, die pon suruh mak buat ketupat. Saya? oPkos la saya sangat seronok sebab dah lama tak menganyam ketupat guna daun. Selama ni guna riben tuk hiasan opis saje. hehehhe..

So, projek menganyam ketupat bersama mak, makcik dan adik perempuan (dia baru belajar) bermula. Dalam menganyam tu kan, saya terfikir macamana asal usul ketupat nih, camane kreatifnya orang yang mengasaskannya  dan ya, ia sangat amazing..! dan disebabkan ketupat nih, saya nak share sejarah ketupat yang saya google untuk info bersama...:)




"Dalam sejarah, Sunan Kalijaga adalah orang yang pertama kali memperkenalkannya pada masyarakat Jawa. Beliau membudayakan dua kali Bakda, yaitu Bakda Lebaran dan Bakda Kupat. Bakda Kupat dimulai seminggu sesudah Lebaran. Pada hari yang disebut Bakda Kupat tersebut, di tanah Jawa waktu itu hampir setiap rumah terlihat menganyam ketupat dari daun kelapa muda. Setelah sudah selesai dimasak, kupat tersebut diantarkan ke kerabat yang lebih tua, menjadi sebuah lambang kebersamaan."


"Ketupat ada disebut dalam kesusteraan Melayu, Hikayat Indraputra, yang tarikh ditulis dicatat sebagai 1700, tetapi kisahnya wujud secara lisan sebelum tarikh tersebut."



Dari perbualan bersama pakcik dan makcik, secara asasnya ketupat memang berasal dari Jawa dan tradisi ini masih diteruskan sehingga kini. Kebanyakan ketupat boleh didapati kebiasaannya pada Hari Raya.  Dan ketupat juga mempunyai pelbagai jenis seperti ketupat sate, ketupat bawang, ketupat palas dan bermacam2 lagi. Dan mengikut kreativiti individu, ketupat kini boleh didapati dalam pelbagai bentuk yang lebih unik.

Ketupat biasanya dihidangkan bersama kuah kacang atau masak lodeh (bagi orang berketurunan jawa) dan kadangkala dimakan bersama rendang. :) dan ketupat adelah peberet saya! yay...




Cara masukkan beras dalam ketupat..*itu tangan saya*



Ketupat yang dah siap..taraa...fresh dari ladang..hoho.


Anyaman ketupat nih pada saya perlu diteruskan oleh generasi zaman sekarang supaya tak hilang ditelan zaman. Sebab pada saya ia merupakan warisan yang perlu dijaga dan diteruskan supaya tak hilang dan tidak dilupakan. :) sebab pada saya setiap cara dan buatannya adalah sangat unik!


Akhir sekali dari saya dan suami, SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua umat Islam yang menyambutnya..:)

No comments:

Post a Comment