CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, November 7, 2011

Projek Memasak: Puding Caramel

Aha..saya memasak puding caramel pula.huyeh!tp bezanya harinih saya memasak di rumah mertua.:-)  semalam masa balik raya umah mak,mak ckp 'mie,buat puding caramel'. Alang2 hubby tengah tido tuh kan,buat saje.bukan susah pon. Masa dirumah mak,saya buat dua loyang. Satu untuk rumah mak,satu untuk rumah mertua. Alhamdulilah, puding caramel saya mendapat pujian daripada adik ipar saya. :-)


Apa lagi,memandangkan dia sangat suka,saya pon bercadang tuk buat la. Kebetulan hubby ajak keluar mencari barang kejap kan. Terus beli barang2 nk masak. Sekarang tengah tunggu puding tu masak. So,berehat sebentar. Huuuu,penat juga jadi surirumah kan. Tapi ada kepuasan di situ. Puas sebab dapat buat sesuatu tuk family esp hubby,puas sbb dpt asah bakat memasak,puas sbb dapat err pujian juga.hik3. Pujian tu bukan melambung2 tp untuk memberi semangat kpd saya untuk lebih rajin memasak. Actually, saya mengaku, saya bukan jenis rajin memasak tapi bila rajin saya akan jadi luar biasa.hehehehe. Sebab saya suka masak bila ada orang makan.


Okeh,disini diterangkan serba sedikit cara2 membuat puding caramel..


Puding Caramel (seloyang besar sederhana)

Bahan2 yang diperlukan:

~10 biji telur

~ 1 tin susu cair

~ sedikit esen vanila

~gula


Cara membuatnya:

~Blender telur,susu cair,sedikit esen vanila dan sedikit gula sehingga sama rata.

~Dalam kuali yang berbeza,panaskan gula untuk membuat base puding. Panaskan sehingga gula menjadi keperang-perangan. Setelah itu,masukkan kedalam loyang.

~Panaskan pengukus. Masukkan bahan yang telah diblender tadi kedalam loyang. Loyang kemudiannnya dimasukkan ke dalam pengukus.  Kukus sehingga 50 minit.

~Setelah masak,angkat loyang dan biarkan ia sejuk. Kemudian,terbalikkan loyang di atas pinggan lain.

~Masukkan ke dalam peti sejuk sebelum dihidangkan kepada tetamu.


Haa,senang aje kan? Tak yah pakai oven2 bagai. Sesuai dihidangkan tuk minom petang atau sebagai dessert selepas makan malam.:-)


Selamat mencuba...:-) 


Published with Blogger-droid v2.0.1

No comments:

Post a Comment