CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, November 26, 2011

Projek Memasak : Butter Prawn

Ola..lame sudah saya tak update blog. Sebab sedikit sibuk menguruskan hal rumah dan juga tangga. Serta beberapa perkara opis. Idea nak buat butter prawn ni actually tiba-tiba je. Masa on the way balik dari opis, saya singgah sebentar di Wisma Wan, Tabuan untuk membeli sedikit sayur. Sebab memikirkan sayur dirumah sudah habis. Biasalah kalau nak beli barang dapur, takde maknanya nak beli dan terus balik. 

Tengah pusing-pusing tengok ikan or ayam yang nak dibeli, terus nampak udang. Waw! Cam best je malam ni dinner udang. Fikir punye fikir, teringat bahan-bahan semua dah ade dirumah. Cuma saya perlu beli susu cair saje. Ape lagi, dari plan nak beli sayur terus terjebak membeli udang. 

Saya akui saya memang tak pandai masak tapi saya jadi rajin nak mencuba sesuatu bila sensorang di rumah. Fikiran saya, senang nanti bile suami balik dan dia request apa yang dia nak makan, saya akan jawab "no problem" sebab saya dah pandai masak beberapa masakan. :) Dengan berbekalkan internet di telefon, saya google resipi butter prawn. Tapi untuk meng"confirm"kan lagi, saya telefon mak saya. Sepanjang perjalanan ke rumah, saya tanya itu dan ini. Mungkin disana mak saya sedang tersenyum sebab anak perempuan dia nih rajin pulak memasak. Sebab saya agak kurang rajin ke dapur masa dirumah mak dahulu sebab ada adik perempuan saya yang pandai masak. Okeh, now, saya nak share resipi yang kira berjaya juga saya buat untuk percubaan yang pertama kalinya. simple dan mudah. cek cek cekidaut! :)

Bahan-bahan:
udang 
marjerin
serbuk kari
susu cair
kuning telur
daun kari
bawang putih
cili api
garam

Cara membuatnya:
a) Goreng udang dengan marjerin separuh masak. Angkat udang setelah udang berwarna kemerah-merahan.
b) Tambah sedikit marjerin lagi ke dalam kuali dan goreng bawang putih,serbuk kari, daun kari dan cili api yang telah dipotong kecil.
c) Kemudian, masukkan susu cair. Masukkan sedikit garam mengikut citarasa.
d) Masukkan telur. Setelah garing, masukkan udang tadi dan gaul rata.
e) Taraaaaa.. ia sudah siap untuk dihidangkan.


Inilah hasil butter prawn yang saya masak. hehehe..selamat mencuba..~ :)

No comments:

Post a Comment