CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, September 14, 2012

Rule pesbuk aku~ *eh, sukati aku lahhhh..

Sebut je pesbuk, sume tau. And sapa takde facebook zaman skang ni. Even bebudak kecik skolah rendah skang pon dah pandai main pesbuk. Orang cakap, takde pesbuk ketinggalan zaman. betol ke? *aku tak cakap okehhhhh..


Tak nafikan. Facebook ni salah satu medium untuk kita dapat maklumat lebih cepat dari berita dan internet. Macam aku, facebook tu medium untuk carik kawan2 lame yang lame terpisah.


oKeh, tamo merepek panjang. Straight to the point. Aku punyai rule sendirik dalam berpesbuk. Maksudnya disini ialah, ape yang aku pantang orang buat kt pesbuk aku.


1) Kalau wallpost aku citer lain, tapayah nak komen bende lain pulak.
Aku punye la seronok cite pasal event yang berlaku masa aku Nampak tadi kan. Titibe orang pi komen acamnih..”weh,aku ilang no tepon ang la. Nanti inbox tau..” dan pada saat itu aku rasa macam nak maki kat situ jugak. Tabley ke nak private message ke, ape ke. Orang kan tengah cakap pasal mende lain. Eiiiiii..

 

2) Kondem orang lain kt wall atau gambo aku
Bila aku uplod gamba, dan aku ade tag orang yang juga ada dalam gamba itu, kawan kepada kawan aku yang kene tag tu dok kutuk semua yang ade dalam gamba tu..ha..tu aku panas..kindly remember yek..


Kalau dalam wallpost aku tu aku ade tag orang, dan orang tu punye kawan dok komen lalu bercerita pasal mende lain yang aku tatahu, pon aku marah. Pi lah post kat wall kawan ko tu. Aku tag dia sebab aku ade ngan dia. Pi lah komen tempat lain..grrrr

*paham dak ape aku cuba sampaikan ni..macam ayat tonggang tebalik je..

 
3) Tag aku dalam salah satu produk atau gambo yang tak masok akal (akal aku je..)
Bila dah kerap sangat jadi acamnih, aku tuka setting. Abis profile aku mcm tempat jual barang. Sekali sekala takpelah. Bende tak pekdah pon same. Spenda lah, baju tido lah. *rosak imej*Dah tu bila orang komen, bateri aku pulak yang abis dok dapat notification aje..Skang, kalo orang tag aku kat gambo yang aku tamo appear kat profile, aku ignore je. Kekadang aku remove. Malas nak caj bateri hari2. Padahal bukan notification aku. Ceh..

 
4) Menggunakan bahasa yang kurang sopan
Kalau ko rasa ko kene sekolah balik, pegi lah.. facebook aku bukan tmpat buat graffiti. Atau tempat maki hamun dengan bahasa yang kurang enak didengarin. Dalam tu macam2 golongan ade. Kalau tanak hormat orang lain, hormat diri sendiri je. Malu la sikit.




Ape yang aku rasa pesbuk ni baek pada aku bila..


1) kita dapat tuka pendapat sesame rakan di pesbuk


2) ia menjadi tempat pertanyaan . ngahhaha..tanye je ape saje. Kompom ade orang jawab. Lagi cepat dari google..


3) aku dapat cakap sorang2 tanpa kuakan suara..hahah..



Tapi yang selalu orang buat..


1) Duduk dalam prenlist tapi jadi stalker. Apo daaa..takde keje lain ke. Ke aku ni terlalu jojes.?? Ngahhaha..


2) Buat kenyataan balas kat wall sendirik sebab terasa dengan wallpost seorang kawan..ape daa..cer positip sikit. tak pon nak gado, gado dedepan lah. elehhhhhh..


3) Wallpost sume nak up. Macam dia sorang bagus. Padahallllllll? Lu pikir la sendirik..


4) Ni mungkin ado orang terasa tapi sila bace dengan positip. Buat post sendirik atau gambo sendirik, pastu like sendiri. Adesss..


Tapi..lantaklah..semua diatas ni, ade aku kesah..lalalala..




Apepon, ni cuma research aku sendirik. Tade kaitan dengan orang lain. Aku kan suka merepek camne aku merepek kat wall aku selama nih.ngahahha..


Dannnnn..


Aku Cuma akan berenti mengkomen terhadap seseorang bila aku komen kat wallpost dia, dia tak balas. Tapi bila orang lain komen, dia balas pulak. Ele..Macam la haku hadap sangat nak komen kat dinding ko. Uwekkk..Sebabnya perangai aku, kalo orang komen kat setiap wall aku, aku akan selalunya komen balik dan balas setiap yang meka komen unless dah takde pape nak cakap. Tu pon aku tutup komen dengan senyuman. Senyuman tu kan sedekahhhhh..kan kan kan..


Pesanan ikhlas penaja :

1) Takkan approve orang yang wa tak sure dia tu sape. Buat investigation sendirik pehtu kalo tak puas ati, ignore..ten tennnnennnn.

2) Juga, pesbuk tu khas untuk orang2 yang wa percaya dia adalah KAWAN. kalau LAWAN, meh la LAWAN SATU SATU..hoho..

Oh juga..

3) Kalau dah dok dalam prenlist tu, pepandai la bawak diri.

4) Kalau menyampah dengan wallpost aku atau ape je yang aku buat kat pesbuk tu, sila removekan diri anda. SEbab laaagi SAKIT kalau aku yang remove kan. kan kan kan..makan dalam woo..

Apapon, wa cuma jadi diri sendirik..


OKeh, babai..

Peace yawwww~

2 comments:

  1. kaannnnn,kita slalu kena mcm tu weh,sakit ati,org post gmbr laki bini sibuk2 je kutuk2 org gemuk,tembam lah..eiii,menyampah tul!!bila kita komen tunjiuk skit rasa marah coz kutuk gmbr org mcm tu,dia katanya plak kita emo je lebih...psiko tul!!

    ReplyDelete
  2. tah..betol..gambo kita, sekati kita la kan...kalo komen membina tu kita terima la tapi dia tak pikir ke yang komen dia tu kengkawn dalam prenlist bace..aisehh..yakdish sekali..yakdish yakdish..*larikkkkk...

    ReplyDelete