CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, September 24, 2012

Masak lemak pucuk ubi dengan sambal belacan mabeles! puyoohhhh!~

Aku ni name je abis keje pukul 5.
Tapi jarang dapat balik ontime..
SEbabnye aku malas nak berebut kat gate nak kua bangunan opis aku nih..
 
Jadi nak elak dari kononnye jem tu, aku balik kul530.
*nak make sure opis aku sume dah balik*
 
Berjalan tekedek-kedek sambil bawak beg galas kat belakang dengan henbeg letak kat tangan mcm datin, mau gak la sampai kat pasar tu dalam kul 6.
 
Dulu aku kurang bijak.
Pantang nampak aje sume nak beli.
Sampai muntahla peti es yang comel tu..
*naseb hubby beli yang kecik je. kalau yang peti es dua pintu tu mau pinsan sume nak sumbat*
 
Aku ni suke sayor kampong.
Sesuai la duduk kat area ni yang ade pasar sumenye sayor kampong..
DAn sadisnye, aku ni banyak belajar masak sendirik ngan testing sendirik.
Dulu penah aku ingat tu pucuk labuu padahal tu pucuk timun.
Aku bantai buat masak lemak jugak.
MEnjadi.
 
Dan macam2 ulam yang aku rasa aku masak betol dan bawak ke opis, staff aku cakap, 
"ni daun ape puan?"
 
Entah. saya beli je. sedap tak?
 
Pehtu pakai reramai sakit perut..ngahhahahah..
tapi deme puji masakan aku tuhhhh..
 
Okeh, disebabkan dah bijak sikit kan.
Aku terus ke tempat yang jual pucuk ubi.
Masa drive tu dah decide nak beli ape n nak masak ape.
Nak masak berasaskan santan.
Kasi lemak sikit kat badan aku nih..
 
Pehtu, dah beli pucuk ubi singgit, aku pi kedai runcit berhamperan.
nak cari santan pula.
Bawang aku pon dah abis.
 
Tau dak singgit si pucuk ubi tu cane.?
Dua cekak weh..
Pensan aku nak makan sorang.
Takkan nak cakap mintak limapohsen kot kan..
 
Pehtu, dh beli sume aku pon balik.
Sampai umah, dalam kul 630 camtu.
 
Kelam kabot aku bersilat kat dapo.
Masak nasik dulu.
Pehtu siang pucuk ubi.
Sesambil tu aku buh santan dalam periuk dan sedikit air.
Aku pasang api.
Ada munyik.
 
Tibe2 senyap je..
Aku jenguk dapo portable yang berjasa itu..
Cis..
Api takde pulak. 
Abis la tu ges nye..
 
Aku pi carik sebotol lagi.
naseb ade.
Tu pon tinggal sikit..
 
Aku doa banyak2.
Kasik lepas satu cukup lah..
Ape lagi, kelam kabot la aku campak pucuk ubi lepas mendidih je santan tu.
 
ngam ngam oi, siap je mendidih dan masak, api pon padam.
Berakhirlah jasa si gas dua botol itu..
 
Dari dulu aku kol tong ges tu tak sampai2 kat umah aku.
Sesat ke ape..ciss..
 
Esok nak pi serang kedai tu. 
MEnyusahkan orang betol.
 
DAh le nak goreng ikan tak sempat.
 Sadis sungguh laaaa..
 
Aku bukak peti es.
Napok ade cili.
Ade belacan bintulu.
 
Aha..
Ape lagi..
Amik lesung batu, aku mengetuk lah.
 
Buat SAMBAL BELACAN..
 
kebetulan ade limau ..
aku perah sikit..
dan letak garam sikit..
 
Perghhhhh! 
 
Sedakkkk weiiiii..
Pehtu colek dgn tumpuyak..
Nyummmmmm~
 
Okehla..
 
Nanti sambung. 
 
BAbai..~

No comments:

Post a Comment