CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 17, 2012

Inilah saya, tuan empunya diri tuan tanah kedaung...

Kebelakangan ni banyak sangat isu yang timbul. Wah, kontroversi mengalahkan retis.  Tah, hal peribadi, kerja, rakan-rakan, keluarga. Sampai kadang2 bingung fikir semua nih.

Tiba-tiba saya terfikir tentang sesuatu, yang mungkin akan merubah hidup saya.  Tapi saya tak peduli.  Pada saya, saya dah laksanakan seikhlas hati, setulus hati dan niat kerana Allah SWT.

Saya, Aimi Nadiah binti Ramli, tuan empunya diri, mahu berbicara, sedikit karektor saya yang mungkin orang lain tak paham or buat2 tak paham.  Tidak mengharap balasan atau komen, cuma orang susah nak faham saya walaupun saya dikategorikan sebagai easygoing.

Dilahirkan pada 14 Disember 1986, kini berusia 26 tahun, sudah bekerja dan berumahtangga dengan jejaka idaman pilihan hati.  Kawen dengan tentera bukan senang wo.  Saya bermula sebagai seorang yang pendiam masa kecik.  Masa sekolah rendah pon memang jenis tak pandai nak bergaul.  Sebab, saya dengan dunia saya.  Saya lebih kepada sukan pada masa itu.  Bola jaring, hoki, lompat jauh, acara balapan, even lontar peluru pon saya main.  HO, badan kecik wo mase tu.  Ingat lagi, saya wakil rumah Merah.  :)  Ade jugak join aktiviti kebudayaan, cam menari, ade grup nasyid sendiri.  Sekolah agama pon ade grup nasyid jugak..wohOooo..

Mendapat pendidikan awal dari Tabika Kemas FRIM masa umur 6 tahun.  Paling tak boleh lupa, men gelongsor pastu terduduk dan sakit pinggang.  Sampai arini rasa..huhuhu...Dari Darjah 1 di Sekolah Kebangsaan Kepong (FRIM), saya ditempatkan di kelas kedua pandai dari tiga kelas.  Ala, tak la berapa pandai.  Masuk darjah 2, saya duduk kelas pertama. Ha, disitu cabaran.  Sebab memandangkan saya tak berapa pandai, so selalu dpt nombor tengah2 or nombor last.  Tapi tak penah nombor last okeh, kire wa ni top 10 dari bawah. hahahah..tak kisah la. sebab kelas pandai. hahahha..Kehidupan masa Darjah 1 sampai Darjah 5 saya memang tak ingat sangat sebab takde yang best pon.  Darjah 6 actually ingat sikit2. Tu pon tak banyak. Tapi paling ingat saya darjah 5, saya masih pakai skirt pendek tu.  Wohoo, seksi..kekekeke..Pastu dah malu dah sebab tade budak melayu pakai skirt lagi.  Aktiviti ko-kurikulum pulak , wa join Pengakap. Siyes puas pegi camping sana sini.  Dan dapat pegi Jamboree kat Rawang.  Dapat lencana paling best. 

Karektor saya dibina masa saya masuk sekolah menengah kat SMK Kepong.  Start dari Form1, saya mula kenal diri saya, saya mula pandai bergaul.  Tah, dari pendiam jadi orang yg paling banyak cakap.  Mungkin dah matang sikit kot. Saya tiada masalah dengan rakan2.  Saya ditempatkan di kelas sederhana pandai juga.  Hmm, mase tu kelas 1 Hormat. Dan lawaknye, rupenye hubby wa sekelas dengan wa la.hahaha..siyes tatahu..err, tak prasan. Saya mula aktif dengan ko-kurikulum juga.  Wa join Kadet Remaja Sekolah (KRS).  Tapi masuk Form4, wa tak aktif dah.  Sebab dah malas. Plus fokus lebih kt badminton.  Ha, cakap pasal badminton, memang itu dunia saya.  Saya mula tunjukkan bakat main badminton lepas merajuk dengan salah satu sukan (memang tak boleh sebut) sebab terlalu berpuak-puak dan ade geng2.  Bengang dan bawak diri, join pulak team badminton walaupun bangsa lain.  Boleh pikir kan?? 

Masuk abis Form5, kononnye nak masuk Form6, baju sume dah siap, kasut dah beli.  Esok nak p sekolah, surat dari UiTM sampai. hahhaa. Burn la baju skolah sume tuh.  Dapat UiTM Perak beb. Bestt!! Abah best la. Sebab dapat balik jenguk2 kampung dia. Masa register, dapat bilik 4 orang.  Ingat lagi ex-rummate saya, Syafikah (panggil Syafiq), Yana (panggil kecik), ngan Rehan (Rean Ronggeng).  Sama2 bilik ngan meka sangat best!!Banyak lagi pengalaman best. Tapi nanti la citer.


Lepas abis Diploma in Office Management & Technology, saya terus carik keje.  Masa tu memula keje kt Mydin dulu, dok kat bahagian customer service.  Sebulan je pastu dapat keje kat Petronas. :) Dari situ wa blaja memacam benda.  Betol, ape yg kite blajar tak same dengan ape yg kita buat. I mean, dari segi praktikal dan teori nye same cume cara opis tu memasing.  Alhamdulilah, saya senang bergaul dengan orang, takde masalah.  Selama keje kat sane, dah 5 orang bos la sy dah jaga. Gile betol kannnnnn...So lepas 3 tawun, lepas bertunang, saya dapat offer keje gomen.  Alhamdulilah, rezeki pengantin orang cakap. kekeekekek..


Sekarang, saya dah keje hampir dua tahun kat jabatan ni.  Dan ya, banyak benda saya belajar. Sangat..Sikap manusia, flow kerja, bergaul dengan orang atasan dan bawahan, pelbagai ragam sahabat dan macam2 lah..Beberapa anda perlu tahu berkenaan saya ialah :-


1) Saya memang outspoken.  Kalau tak puas hati, wa cakap je.  Ikut situasi.  Ade orang tak boleh terima. Kadang2 kalau saya tak paham, wa cakap terus terang wa tak paham.  Dan alhamdulilah, dapat bos yang paham saya masih baru dan hijau. Keje dengan arahan-arahan n akta2 ni ingt senang ke, salah langkah masok jail wo...Kalo saya tak suke jugak, wa cakap je wa tak suke.


2) Pemarah orangnye.  Ye, saya memang panas baran.  Wa akan sukati nak maki or marah kalau tak puas dek hati.  Pantang juga orang cakap wa bukan2 kalo takde bukti. Tak sampai 2 saat tangan dah naek kt muka. 


3) Tak pandai sorok air muka.  Kalau wa tengah marah, bengang, kecewa, sakit ke ape ke, memang nampak la.  Tak dapat le nak buat2 hepi ke, nak buat2 cool ke, mmg orang boleh prasan. Tah, sifat saya kot.


4) Peramah kot.  Kot la. Kengkawan cakap wa banyak mulut, kalo cakap susah nak berenti. Err, kalo hubby pula, ayat yang betul ialah membebel. Huuhuhuhu..Bukan, saya memang nak cakap bende yang wa rase betol, itu saje maaaaaaaa...


5) Fighter. Kalau wa ase wa betul, wa fight kaw2. pedulik ape. senang2 je nak pijak, nk bodoh2 kan orang yek..choooiiii...


6) Susah nak terima pendapat orang lain.  Uh, memang. kalau takde bukti jangan lah nak cakap kosong. KOmpom wa ssah nak caye. uuuuuuiii...TApi tak suke pulak kalo orang tu takmo dengar pendapat wa..kakakka..


7) Senang percaya orang. Itu kelemahan.  Dan lesson learn, skang susah nak percaya sume orang.  Sebab kene backstab banyak kali. Oleh kawan rapat dan orang2 yg dipercayai.  TAk apelah, saya maafkan kamu semua.  Jawab la dengan Allah SWT esok lusa keh..


8) Suka bawak kete lelaju. Peberet. Rase puas especially bile stress..kekadang rase bahaye tapi tah, puas.


9) Mudah tersentuh walaupun nampak ganas. kekekek..tgok anjing luka dok tepi jalan pon boleh sedey bagai nak rak.. apekebende la...


10) Tak suke orang tak hormat orang lain. Wa pantang. Pantang giler okeh...! skati ko je ek. hahahha..


11) Tak suke bertangguh.  Sebab dulu wa jenis bertangguh. Lesson learn, bile last minit baru kelam kabut. Yang padan muka diri sendiri. Skang, alhamdulilah, dah okeh..ngeeee~ Skang lebih komited.  Sebab tu bos ramai sayang. kekekek..jangan jeles.


12) Tak suke orang perasan bagus dan suke menipu+ tak ngaku salah.  NI pon manusia yang paling wa pantang skali dalam idop. So, beware kalo sesape yang ade pangai camni, memang wa bom lu saje...Ade juge yang prasan die sume tawu. sudahla. Pastu tanak dengar pendapat orang len. P la bukak kampeni sendiri. Ekot kepala ko je..

13) Cepat boring dengan sesuatu..kih3..nasebla...

14) Suka makan dan kuat makan. ni diakui sendiri oleh suami tersayang dan rakan2 yang mengenali diriku..<-- ayat nak poyos boleh????? meka cakap, "makan banyak tapi badan kurus.." saya? sengih saje..ngeeee... 


15) Susah puji orang melainkan itu betol2 menarik minat saya.  Kalau baju tu tak cantik pada mata wa, wa diam je.  Sebab wa tak reti nak mengampu.


16) Suke bertanye tak kire jenis soalan pon.  Sowi, ai meme camtuh..ngeeee..orang cakap malu bertanya sesat jalan. Jangan tanye soklan bodo dah la..memang makan kasot jawabnye..


17) Susah nak mentak mahap. Walaupun salah sendiri. Plus suka selesaikan sesuatu masalah itu tanpa bertangguh. Kalo gado time bercinta dulu, memang nak setel skarang jugak.  Tak suke nak tunggu dua tiga hari baru nak setel. No..! hahahah..rakusss...


18) Easygoing. tu jelah kot yang boleh ckp.  Senang nak sesuaikan dengan sesuatu tempat. 


19) Cerewet dalam pemilihan pakaian.  Kalau takde baju baru tuk pegi dinner or majlis, memang tanak pegi. ngeee..hubby saya tau..sila tanye die..kekekkeke..*penampilan itu penting okeh..* tak kira la baju tu murah or mahal, janji orang len tak penah nampak wa pakai..kekeke..


20) Saya pencinta kucing..yay..


21) dan paling penting, saya suka bersukan dan badminton ialah game feberet. erm, boleh kate wa master juge la dalam geng2 pumpuan. ngeeee..~ timer kaseh abah sebab dari kecik train akak men badminton..kekekeke..


Pokoknya, senang saje nak kenal saya.  Senang nak kenal, senang nk mesra (bagi perempuan saje) tapi senang juge nak jadi musuh.  As long as you can still respect me dan tak melebihi limit sy. Senang kan..So, cuba jadi yang terbaek walaupun kita bukan yang terbaek..Peace no war! (^_^)Y

No comments:

Post a Comment