CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 29, 2012

HOmesick...

Assalamualaikum..:) As usual, pepagi dah bukak blog.

Semalam, balik keje, singgah lagi Giant. Memang wa ni muka Giant. Asek pegi sane je.  Nope, bukan ape.  First tujuan ialah untuk menukar bateri kunci Queen wa yang dah weak. Tepuk dahi kejap masa pegi kat kete dan tekan button unlock Queen tak respond. wuuu. Tapi cakap kat hati, sabar sabar..slow slow. InsyaAllah boleh..Hm,, agak lame la wa terpacak depan queen dok tekan2 kunci. Daaaan, taraaa..Queen membuka lock nye dengan tak rela. Uh, sedey dengar bunyi lemah je..kekeke..

Pas tuka bateri kunci kete tu, wa pun kononnye nak balik terus. Hmm, takde maknenye hoccay! Ambik bakul lalu masuklah ke dalam Giant. Actually memang nak beli barang sikit. Tengok sayor and ikan, takde yang berkenan dihati. Terus bayar pastu plan nak p pasar basah kt area perumahan wa tuh. Dengan bergayanye wa pon membelok masok ke kawasan pasar. Aih, ramai giler manusia..mungkin meka baru gaji. Wa pusing2 tak jumpe parking, last2 fedap, terus balik. Dok pk kt umah ade sayor. KOt. tak sure sebenarnye..

As usual la, wa mesti hapdet kat eberiting kannnn. (orang menyampah kot..tapi, ade aku kesah??) Pastu seorang bini askor jugak komen dan bagi idea tuk masak ayam gulai memandangkan wa takde idea nak masak ape. (tenkiu Irie..:P) dan secara titibenye tinggg, wa tatahu masak gulai. Blank! Oh mennnnn..Google kt hempom, eh, manyak pula bahan2 dia. kat umah wa takde sume barang tuh. Ha, mak!!! Cari nombor mak dan dail. tuut tuuttt...tuut tuutt. ringing ke 4 mak angkat tepon.

Mak : Helo..
Wa : Assalamualaikum mak..
Mak : Waalaikumsalam..
Wa : Mak, cemane nak masak gulai ayam? 

Dan mak pon dengan sabarnye mengajar le anak sulung die yg tak reti masak nih satu2. Loh, senang ghopenye.ngahahhaa..

Wa : Timer kaseh mak..Nanti tatahu akak tepon lagi.
Mak : Hah, yelah. Nanti ko cari la kt tenet juge. ade manyak kt situ.
Wa : (garu2 kepala) hoh. baeklah..

Mak wa aja wa carik kt tenet. Ngehehhe..sebenornye meme wa carik kt tenet pon tapi sebab kekononnye nak buat gulai cm mak buat tu, tu yg tanye. Nak ekot resipi mak la katenyeeeeeeee... Wa pon ape lagi pastu, ketang ketung ketang ketung la kt dapo. Berjoget2 pegang sodep.  Kalo masak first time, wa tawakaltu Alallah je..huhuhu.. yang penting buat dengan ikhlas, buat dengan kaseh sayang..dan malam itu saya makan malam dengan dua lauk iaitu bendi goreng telur dan gulai ayam. errr, telebih cili. itu pedas okeh..hahahhaaha..dan yay, malam itu tak makan tempoyak..Oh, tempoyak dah nak abis..Err, sedap juga wa masak..kekeke..<-- pasan..!

Lepas dah makan tu, wa dah tersandar kekenyangan. Titibe teringat pesan mak..

"Blajar masak mie. Sok kawen senang." Bukan tanak blajar tapi saya wanita bekerjaya. 

"Keje bz cemane pon, penat camane pon, balik umah mesti masak tuk suami dan anak2..dorang nak makan masakan kita.." Saya diam..

Dan sekarang saya dah kawen. Ada benar cakap mak tu. wuuu.sob sob sob..Manyak yang mak ajar saya tapi dulu amik endah tak endah je. Skang padan muka. Terpaksa menyusahkan mak lagi. Tepon setiap kali nak masak.  Tapi skang pandai sikit. Carik kat myresipi saje. Sume ade. Kalo rase pelik, kol mak tanye pendapat.  Selama saya membesar, memang saya makan hasil air tangan mak.  Sampai sekarang, saya rindu masakan dia. Sume orang misti rindu jugak kan masakan mak.  Sebab masakan mak adalah masakan yang best in the world!! Dari kecik sampai besar, saya memang tengok mak masak tuk anak2 even die penat2 balik keje. Kami adik beradik jarang diajar makan kat luar. Mungkin sebab mase tu ekonomi keluarga kami tak berapa mengizinkan untuk selalu makan kat luar. 

Kalau raya, walau mak cakap malas nak buat kueh raye, die tetap akan buat. 

"Mak nak buat sikit je lah"

Hambik, sikit ape nye. Tengok2 dah siap 5 jenis. Tu sikit?? *fitamss* Sebab tu raya seronok. SEbab mak akan kerah askar2 die nih, (saya dan adik saya nombor dua ialah perempuan) tuk masak dan buat kuih. Itu seronok okeh..Dan saya tabik mak saya , sebab dia rajin mencuba.  Dia suka masak.  Even kalo balik dari kursus memasak, kompom dia akan soh kitorang test..hahah. macam tester lak kitorang ni. Dulu masa memula belajar, teruk juga hasil masakan saya. Kaw2 kene kritik. Pedas n pedih telinga. Sampai pk malas nak masok dapor dah. Selalu pikir nape mak masak sedap, akak masak tak sedap. Bengang juge...Mak masak sume jadik, akak masak asek tak jadi. huahhh..

Tapi sekarang alhamdulilah, masak ape sume jadi. Doa mak. :) Sampai suami cakap, "Yayang kalo masak sume jadi. Sedap.." terharu sangat2. Tu sume tunjuk ajar mak. Sejak duk jauh ngan dorang, teringat dan rindu sume masakan mak. Pernah saya balik kL, sampai2 ckp, "mak, lapa lah. mak masak ape?" hoh, yang pastinye kalo wa balik mesti ade keli berlada..peberet wa tuuuuuuuu~ sinsing lengan, wa makan dulu. walaupun dah makan dalam flight. Dan kalo balik sorang, kompom malas masak sebab balik pon sbb nak makan masakan mak..kekek..tapi kalo balik ngan hubby kene masak. SEbab hubby jeling. oooh..baek, saya kedapur sekarang juga..:p Kalo nak raye, saya tak dapat balik awal, paling awal pon 2 hari bfore raya. Tak dapat nak tolong mak buat kuih raye. Tetiap tawun mesti tolong. Tapi sejak carik rezeki kat negeri orang nih, tak dapat dah nk tolong mak. Mujur adik perempuan ade. Pernah tahun lepas cakap tak dapat balik raye disebabkan oleh kekurangan modal, mak bagi balik duwet yang wa bagi belanja tuk die dan soh wa beli tiket balik raya memandangkan hubby tak dapat balik raya. Tu sangat tacings okehhh..

Setiap hari saya doa, moga mak, mama, abah-abahku dan adik2 ku diberi kesihatan yang sempurna sementara saya masih disini mencari rezeki, menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan.  Saya akan pulang bila tiba masanya. Sesungguhnya, saya memang rindu nak balik..*homesick dah tahap gaban dah nih...*

So, hargai selagi ayah dan ibu anda masih ada. Semoga mereka sehat2 saje sepeninggalan saya.  Sebagai anak, saya belum rasa saya dah berjaya jalankan tanggungjawab saya. semoga saya menjadi anak, isteri, menantu dan hamba Allah yang baek. Amin..SAya bukan yang terbaek tapi saya cuba menjadi yang terbaik tuk semua orang. :)

SAYA SAYANG MAK & ABAH SAYA..juga ADIK2 saya..

Wasalam..

No comments:

Post a Comment