CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, February 21, 2012

Rutin harian saya yang bergelar isteri..:)

Alhamdulilah, kenyang dengan rezeki Allah SWT. Baru selesai dinner, lauk simple, lauk orang bujang katenye..:) Cuma malam ni lain dari yang lain, sebab tibe2 nampak mangga dan terus beli tuk buat sambal belacan mangga.ngehehheeh...Skang, mengadap lappie tuk lihat apa cerita di luar sana..:p

Rutin harian saya bermula seawal 5.30 pagi.  Dedua henpom saya set sebab takot tak terjaga.  Tapi mujur saye jenis senang bangun. Pernah wo p off alarm selepas di snooze dua tiga kali. Last2 bangun kul6.45. ngahhaha.. Subuh terbang pagi tu.  Okeh, 5.30 tu sy bangun n gosok baju yg nk dipakai sementara tunggu solat Subuh.  Lepas solat, saya sapu rumah, kemas2 ape yang patot.  Selalunya saya bawak bekal pegi opis. Makan ramai2 itu seronok okeh.  Saya siapkan bekal saya, saya siapkan beg dan handbag saya. Lepas dah nampak cerah sikit, saya keluar jenguk bulus. Lepaskan mereka sekejap men kat luar sementara saya cuci rumah meka, updet air dan makanan meka serta toilet meka.  Pastu, saya mandi.

Masa bersiap tuh, saya panaskan enjin kete dulu. Oram cakap tak elok gerak terus kalo enjin sejuk.  Bile dah siap, make sure rumah sume dlm keadaan selamat, saya kunci pintu.  Dulu, lepas bulus dalam umah.  Skang, dok dlm sangkar kat luar je.  Penat pulak hehari nak mop lantai. Aye kis meka sekor2 pastu letak dalam umah meka. Lalu, bergeraklah saya ke opis.  Datang mengong kalo dah lambat kompom tekan dan men cilok2. Marah juge bile motor konker belah kiri.  Kekadang men cilok celah lori dan kereta.  Wuuut, nak jatuh jantung wa.  Tu belom yang bawak ala2 pegi besiar2 di petang hari yang indah.  wuuuuu.. Paling menguji kesabaran, duduk kat tengah2 lane kanan..Urut dada saje wa..Selalu paling lambat kul730 baru gerak dari umah. Belom kire jem kt beberapa checkpoint tpt memang jem. huahhhhhhh~

Kat opis macam biasa, kerja kerja dan kerja.  Petang, dalam kul530 petang cmtu wa dah turun dari opis walaupun wa balik kul5.  BUkan ape, malasla nak besesak2 keluar dari kawasan opish. Jem lagi. Selalunya juga sampai umah paling lambat pon kul7 mlm cmtu kalo singgah2 beli barang.  Beli barang pon kat pasar area taman perumahan saya tu. Dekat je.  Tak pun kekadang beli kat pasaraya yang dekat gile ngan umah. Kalo nak carik ikan, saya suka pegi Giant.  Orang beli ikan sayor pepagi, saya beli petang. Takpelah kan,  kerja. cemane..:)

Okeh, sampai rumah, bende pertama yang wa buat ialah melihat bulus di dalam sangkar. Dan seperti biasa, memang abis mangkuk air diterbalikkan.(Mangkuk ayun btol) Makanan ade tinggal sikit. Pastu mengiau2 nak keluar dari sangkar.  Bukak pintu je, terus tergolek2 kt simen. adoi. Wa cekup dedua ekor, wa ciom2 meka.  Uh, sayang betol aye kt deme.  Penghibur ati wa nih. Walaupun kekadang uji kesabaran. Huh..Cam biasa, wa lepaskan meka bagi meka main2 dulu sementara wa sapu rumah, sesiap barang nak masak.  Selalunye wa masak dulu sesiap, pastu agak2 dah gelap sangat wa masukkan meka dalam rumah meka pas kemas segala.  Make sure rumah berkunci dan pas siap masak, wa mandi.  

Pas mandi dan solat, wa pun cedok nasik dan makan.. Kemas dapur eberiting, sapu dapur, pegi pulak bilik baju.  Lipat pula kain yang bertimbun..Basuh baju kalo rajin hari2. Kalo tak, weekend baru basuh. Mesin basuh belom beli, sebab rasa takde keperluan sangat.  Ala, anta dobi je.  Dah siap lipat. kekekek. sebab saye ni tak gemor lipat kain sebenornye..ngahahhaah..

Lepas dah setel sume lipat kain, masa untuk bukak lappie.  Kalo ade idea, updet blog. kalau tak tuka2 pendapat dengan kawan2 kat pesbuk je..:) Pastu, masa untuk menjahit.  At least dapat satu ke dua jadilah..:) Before tido pulak, akan tunaikan kewajipan sebagai seorang hambaNya dan bace buku..Pastu tidoooooooo..SEbab esok nak kerja..

Camtu lah rutin harian saya kalo waktu bekerja..Hmm, sape kate saya boley goyang kaki sebab tak duduk same dengan hubby? Tidak okeh. Mungkin sebab saya jenis kisah dengan hal rumah dan keadaan sekeliling.  tahlah.  Saya cerewet mungkin...!  hehehhe..

Rutin tuk weekend pulak lain.  Ha, tu nanti.  Kita berjumpa lagi di episod akan datang bersama saya, hos anda. Jumpa lagi...*bajet retis*


No comments:

Post a Comment