CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, January 7, 2013

2012, 2013 dan aku. Apa kaitannya??

Bace tajuk pon dah pening kannnnnn~
Ngahahah..


Sila baca peringatan dibawah sebelum menguatkan hati untuk baca entri ini dengan lebih lanjut sehingga habis..
Takot ada yang nak terasa, tesentap, tertacing dan segala macamnye lah tapi ini adalah reality…
Dah terbuku lama dah dalam hati aku..
Ni nak try express all the feelings.


Jadi…


Bukak mata luas luas, bukak mata hati ikhlas ikhlas..
Tarik napas dan baca dengan jelas..
Tih tih tih~


2012 dah 7 hari ke belakang..
Tapi sesetengah orang je yang pandang dan buat post mortem tentang diri meka, kehidupan mereka yang mereka patot tambah baek mulai skang..
Tak semestinya tahun baru kita set azam baru..
Setiap hari pon boley nak set azam tuk diri sendirik…
 
Macam aku, aku just anggap 2012 tu manis tuk dikenang…
2012 tu aku dapat raya dengan somi..
Dapat pegi KK tengok Hari Terbuka TLDM..
Dapat ilmu yang manyak..
Dapat kengkawan yang best..
Malah aku dapat jumpa somi paling banyak kali dalam sejarah…


Iaitu sebanyak 4x setahun..
Ngahhaha..
Selalu 2x setahun je sejak kawenla…

Tapi dalam banyak2 best tu misti ada yang tak best kan..
Normal la…
Awal 2012 je, awal tahun, aku sakit..
Ada sesuatu ‘menuju’ ke arah aku…
Ada juga soklan panas dan buat aku panas…
Hahahahha..

Tu semua yang buat aku down, tapi tu jugak yang buat aku bangkit balik..
Lumrah la.
Kehidupan..

Ada tau suara2 nakal..
Yang tak abis2 nak tengok kita senang…
Tahun lepas, aku penah mengamok sakan..
Bengang sangat…
Tak reti bahasa ke ape…

Skang, sampai satu tahap, aku dah malas nak explain..
Life aku takde kaitan pon dengan orang lain…
Yang depa hat sebok sangat tu pasai pa?
Kan?
Amik berat?
Oh, bukan begitu caranya…

Tahukah anda isu ANAK dan MENGANDUNG adalah isu yang paling sensitive bagi orang yang sudah berkahwin okeh yang belom dikurniakan anak..
Kalau arini dah sah nikah, esok orang dah tanye pon boleh tacing seratus tahun tau dak…
Tapi manusia memang la begitu..
Tah ape tah dok kedengki sangat…

Nak tau ape diantara soklan yang selalu buat aku rasa darah aku naik kat kepala dan segala anggota badan terasa ringan untuk dihayun ke arah penanya soalan…
Ini adalah diantaranya…

 
DAH ADA ISI KE?
2012 : pegi la tanye Allah…
2013 : lemak ado..nak?
*kalau boleh, sila spesifik kan lagi soklan tu ye…tanye pon tak betol…uwekkk..



JANGAN PLAN LAMA2 SANGAT..
2012 : *menjeling tajam
2013 : tiada yang lebih berkuasa selain Allah…tih tih tih..
*narrow minded…mahap ye..kami tak penah plan..sebab rezeki tu juga untuk kami..dan Allah tau ape yang terbaik pada setiap hambaNya…


ORANG LAIN PON JAUH JUGAK, MELEKAT JE…
2012 : sukati dorang la…ppfffffttttttttt…
2013 : *senyum saje
*tahap kesihatan orang lain2. Masa berjumpa pon lain2. Jadi kenapa nak compare aku dengan orang lain…napak sangat kurang bijak…kalau tak tahu situasi orang, takpayah nak jadi bijak pandai sangat cakap itu ini. Takkan hal dalam kain pon ko semua nak tau kannnn..sukati depa laaahhh..dan sukati kami lahhhh..eissh..

 
BILA LAGI? AKU NAK MASOK DUA DAH NIH..
2012 : aku cili mulut ko kang…
2013 : takpe..ko kan kilang pengeluaran …lalalalala
*kita tatahu ape yang ada kat depan kita. Jadi jangan terlalu yakin dengan apa yang ada sekarang…anytime Dia boleh tarik semula..so, beringatlahhhh…



KESIANNYA..KALAU KENE TINGGAL SELALU BAIK TAKYAH KAWEN..
2012 : Sukati aku lahhhh!!
2013 : Orang hot memang kawen awal..eh..! ngahahah..
*itu lagi satu minded tak serupa akal…apo daa..dah jodoh. Dari buat maksiat, nikah tu kan halal..lagipon dah keje beliau begitu..bukan dia sengaja nak tinggal aku..ceh!

 
RUGI ADA BINI TAPI TINGGAL-TINGGALKAN..RUGIIIII!
2012 : watch out in every words…!
2013 : iye? Rugi sebab ko tak rase seronoknye bercinta dalam berkahwin. Dan rasa macam boipren gupren balik. Pegi dating, jalan pegang tangan, gelak2..haaa..jeles la tuuu…


*ini selalu orang yang otak dia skru tercabot yang akan cakap begini. Ape matlamat ko kawen sebenarnye? Yes, memang ‘itu’ tapi tau dak hikmah berkahwin tu? Tatahu pegi bukak kitab. Bagi aku, tak rugi pon. Sebab? Semua ni aja aku berdikari. Yang tak semua isteri rasa buat semua sorang diri…oh ya. Mahap ye. Ai bukan bini yang dok merengek2 kt laki kalo tak jumpa 3 hari..uwekkk..ngade! laki takde je semua takleh buat..Kamon bebeh..wanita alaf baru bukan gitu…

 
DAH KAWEN? TIPU LAHHHH!
2012 : tak caye sudahhh!
2013 : Anak dah tiga wehhhh..
*orang lebih gemar melihat fizikal dari disebalik fizikal seseorang..kalo gemuk je, macam dah kawen. Kalo kurus dan selim je, kate belom kawen. Itu lah stereotype namenye…udah le, tak caye sudahhhhhh! Takkan nak gantung signbod kat leher kate ‘I’m married’ kot..sengal…

 
HAI. NAK BERKENALAN BOLEH.? MINTAK NOMBOR..
2012 : Anak dah dua la bang. Sorri…
2013 : laki saya shark shooter. Nak no dia tak?
*mementang la aku selebet je. Pakai pon tak macam orang dah kawen. Pakai selipar jepong, bawak beg galas, tudung pon sarung je. Kurus macam budak2 skolah. *eh, orang kawen pakai camane..ngahahha..



UMO MACAM KO NI ANAK DAH DUA DAH …
2012 : *aku belasah jugak kang dia nih..
2013 : dua je? Nape bukan tiga, pat , lima nam tujuh blab la blaaaa…
*kenapa kene ade certain limit umo? Macam KPI pulak. Hahahahha..sian betol…

 
TAKPE. SABAR EK. NANTI ADA LA REZEKI TU..
2012 : iya, tengah sabar la nih..
2013 : sabar sabarlah, sabar cik sabariahhhh..
*itu jelah mende yang korang boleh cakap kan..adeh..aku dah tau makna sabar dari dulu lagi..ni sebab dah tak sabar la aku mengamok..sabar tu datang jugak. Jadi, sila guna ayat lain. Hahahah..oh, tak perlu simpati jugak. Sebab life memang begini..sape soh ko terima pinangan beliau dulu kan kalo tak tahan dugaan…hoh!!
Dan sila saje cakap kat diri sendirik…
Napak rezeki tu je kan, rezeki lain ko ta napak pulak..
Tu namanya butahati..

 
SOK SEK SOK SEK … DAH CER** EH…
2012 : mulut memang longkang!
2013 : *urut2 dada saje..
*nauzubillah..cuber la doa kan yang baik2. Ini tak. Makin melampau pula ayat yang kua dari mulut orang yang ade otak tapi takleh pikir nih..aishhhh..

 
BETUL KE DAH KAWIN? PEGI MANA2 TAK DENGAN HUSBAND PON. PEGI MAJLIS PON SORANG2… NAK JUGAK KENAL SUAMI TU. KE SAJE JE CAKAP DAH KAWEN? ATAU SOROK SUAMI?
2012 : nanti aku ukir nama seben kat dahi aku nih. Takpon letak seben aku dalam handbag nih keh.
2013 : *senyum saje*
*tak semestinya kalo pi mana sorang2, pegi majlis tak bawak somi, tak hangkot somi aku sorok somi..aiyaaaa…ngape la manyak sangat orang yang takleh pikir jauh dalam kehidupan sekeliling nih…dah keje beliau begitu. Lagipun majlis hubby ai retis. Mane leh bawak majlis sebarang.ngahahahah..ceh..pasan…wahai manusia sekalian alam, bini dia ni nak jumpa dia pon susah, ni kan korang nak kenal dengan seben ku itu pulak..aiyaaaa..tak sorok. Cuma belom masa tuk reveal somi di kalangan anda juga. Beliau juga takmahu visible sangat. Maklonglah, retis..ngahahahha..woot wott..

 
SOK SEK SOK SEK…JAGA2 NGAN DIA. TAH2 NANTI LAKI KITA DIA GODA..
2012 : ko ingat laki ko tu hensem ke? Uwekkk..
2013 : *gelak jahat…
*ceh..! orang macam aku pon korang dok cuak jugak? Ape, ingat gersang macam korang ke? Sorry. I wanita bekerjaya yang ade macam2 menda nak buat dan enjoy life dengan cara aku senirik. Nak tengok laki melintas pon tak sempat, ni kan pulak nak goda boipren or laki korang tu? Apesal cuak sangat dengan orang jojes macam aku ke? Tih tih tih…kalo tak pandai jaga laki toksah dok nak salahkan orang lain. Aku ingat single mother je kene. Aku pon kene jugak. Pitnah tak berasas. Vengong…*gelak jahat kekuat lagi…har har harrr…

 
Yang ni yang terbaru…


MACAM MANA NAK MELEKAT. MAIN BADMINTON JE …
2012 : kalo tak main otak tak berkembang macam ko…
2013 : kesian la ko nih…
*orang cakap melompat lompat dah aktif boley buat susah nak peknen..fyi, aku dah pegi berurut pon. Dan badminton tu bukan selasak yang disangka. Ade je sukan yang lagi lasak dari aku, peknen je ahli sukan tersebut.. jadi, sukan tu bukan penyebab ye kawan2. Mungkin ia menyumbang kepada sedikit chances tapi bukan dengan salahkan sesuatu perkara.. sebab yang terjadi semua kan kehendak Allah..

 
Dalam setiap soklan dulu, aku banyak jawab ekot emosi..
Terganggu betol lah…
Kekadang aku syukur dok jauh camni..
Sebab aku boleh pikir semuanya..
Aku cuba manage diri aku sendirik..
Cari kegembiraan senirik sebelum dapat gembirakan suami..
Dan usaha ape yang patot tuk carik kebahagiaan tu..
Allah kan suka orang yang berusaha memperbaiki kelemahan diri…

Suami pandang aku sebagai seorang wanita yang kuat..
Macam tu jugak kawan2 yang rapat dan kenal aku betol2..
Walaupun hakikatnya aku tak kuat mana pon..
Senang cakap, belom sampai tahap kuat yang bebetol kuat macam hulk tu..
Ngahahahhaah…
Dan itu yang aku napak ngapa Allah tak kasik lagi kami rezeki tu..


Cuma aku realize yang kita kene sentiasa positip so orang keliling kita pon akan positip dan happy..
Orang yang tak suka kita gembira tu pegi la mati..
Semak kepala je..


Somi pon cakap, dia tahu aku kuat.
Sebab tu dia pilih aku jadi isteri dia..
Walaupun kitorang ni banyak sangat menda yang tak sependapat..
Kepala angin kitorang pon lain2..


Hikmah dok jauh?
Macam2…
Aku blaja buat semuanya sorang diri..
Pemili pon kat KL..
Aku kat sini..
Sorang..
Ape2 pon, kene sentiasa sedia..
Blaja masak..
Blaja buat keje rumah sendiri..
Manage umah tangga..
Dalam masa yang sama juga pekerja..

Orang cakap married bachelor ni senang..
Ye, memang senang kalo bercakap...
Hakikatnye lagi susah dari orang yang ada suami kat sisi..
Keje dua orang, sorang je yang buat..
Belom hal anak lagi..


Sorry to say, ade juga kengkawan yang merungut dan mengomel tentang kehidupan lepas ada anak nih..
Takde masa tuk diri sendirik la..
Banyak focus kat anak la..
Normal la..
Dah tanggungjawab, kene la sedia n buat..
 
Aku memang dah sedia nak tuka title, tapi macam aku cakap, belom ada rezeki dari beberapa faktor yang aku malas nak explain dah…
Tapi kan..
Sampai sekarang aku tak paham, mengapa orang lebih gemar melontar pertanyaan sebegitu kan dari tanye mende lain..?


Tak paham tak paham…

Hahahha..
Lantak la korang..
Kita hidup bukan tuk puaskan hati semua orang..
Hati yang terguris guris nih tak sape amik tahu pon…
Sebab aku malas nak merintih2 kat dendeng pesbuk tu..
Merintih kat somi sudah la..
Allah pon ade..
Takyah nak tunjuk sedih kita, betapa susahnya hidup kita kat orang..
Orang ade yang simpati, ada yang mencemik..
Kita bagi positif, insyaAllah kita pon dapat positif jugak…

Kan??


So, tawon ni sila jadi lebih kuat dan positip…
Kehidupan kat depan, kita tahahu..
Layan dan redah kasik pecah saje..
Harap lagi better dari tahun sebelumnya..
Tapi sume tu dah ditentukan kan..
Hoho~

Mahu lebih positip dari biasa…!
Layan saje..
Dan tengok ape pula yang kita bakal tempuh tawon ini..


Hauyehhhhh!

Ah..
Membebel pulak…
Ngahahha..
Okeh la…

Nak bace dalam sendu dan syahdu, tu bukan urusan saya…
Hahahah..


Okeh, babai!

8 comments:

  1. aku plak.. kalo org tanye. bile nk ade pengganti?? aku tny balik.. ko nk bg laki ko ke? hahahaha

    ReplyDelete
  2. Hahahaha..terbaekla kak! Manyak sgt org amik berat kan...

    ReplyDelete
  3. hahahaha...klaka la jwb cmtu..tp memg btl pun..kdg2 org nih tak phm prasaan kite dik...tny soklan ikut sdap mulut aje...rase mcm mau smbah dgn cat merah aje

    ReplyDelete
  4. tau xpe,sedih kita tau agaknya jiran2 siap dah warning laki masing2 jgn tegur kita da skrg,mentang2 laki aku sebulan 2x je nmpk batang hidung,takut nau kita nak ngurat laki diaorg yg tak seensem laki kita tu...xheran la aku nak negur korang yg sombong2 bodoh tu..wakakakkk..;p

    ReplyDelete
  5. kak mimie, bukan cat merah kak..semua cat la nak simbah..menyampah betol...ngahhaah..kan..

    ReplyDelete
  6. nasha, tah!! tolong laaa..laki kita lagi hemsem kan..ni kita siap kene macam warning juga. dia kate setiap kali kita checkin je kt memane, misti dia cakap kita ngan laki dia..grrrr..ape, pelik sangat ke wa jalan sorang2..ye dak..? eiii..menyampahhhh...jiran yang soh laki takyah tegur tu mesti tak jelita macam kamu kan..hahahah.woot woot..

    ReplyDelete
  7. I feel you! Dulu selalu org tanya asyik berdua je, bila nak bertiga? And I selalu jawab, takpela, honeymoon panjang sikit. Jgn pening kan kepala org tanya2 ni, they don't live our life :)

    ReplyDelete
  8. Setujup!! Xpening.tp sedikit annoyed dengan meka.kekadang kita happy pon jd isu.haahaha..lawak..

    ReplyDelete