CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, October 24, 2012

Masak pucuk ubi dengan tepus

Tepus?
Misti kengkawan kat semenanjung tu tatahu or tak penah dengar langsung kan ape tepus tu..
Aku pon macam tu..
Dulu aku ingat sotong..
Oktopus..
ngehhehee..

Pada permulaan aku diperkenalkan dengan makanan ni, ade staf bawak 'manok pansuh' iaitu ayam yang dimasak dalam buluh tu..
tapi ni dia buat cara moden..
Dalam tu ade tepus..
Mereka soh aku cuba..
Aku ni bab makanan memang suka..
Dan ternyata memang sedap dan kene dek tekak aku..!





Ni lah diantara contoh tepus yang aku google..
Mende ni memang agak berbau kuat lah..
So far aku takde masalah dengan bau dia..
Sebab bila dia masak, sedap sangat..




Ni lah antara bentuk dalam dia bila kulit luar dia dikopek..
kita amik yang dalam tu je..
yang lua kulit dia buang...

Nak dijadikan cerita, ade staf aku bawak pi opis ari senin tu..
Aku saje jenguk kat pantri ape derang  buat..
Sekali derang cakap nak masak tepus dengan pucuk ubi..
Waw...!

aku teruja gila..
Lamo dah tak makan..
Disebabkan aku puasa arituh, derang tapaukan aku bawak balik tuk berbuka..
Gila best..
Tapayah masak dah..
Ngehehehheh~

Pehtu derang tapaukan aku ubi kayu rebus sekali..
Nak dijadikan cerita, hari tersebut adalah hari banyak duwet bagi orang gomen..
Dan aku pon memang rutin setiap bulan untuk pegi membeli barang-barang dapo..
Dan balik keje tu aku pon plan memang terus nak pi beli barang..
Dah tu, salah pula jalan..
Aku pi masok jalan yang jem teruk tu..
Arghhh..
Kesabaran teruji..

Dah le aku kua kul5.30..
Pehtu sangkot kat jem tu dah almost 6.15..
Lepas dari kawasan jem tu, ade satu lagi part jem yang aku kene hadap..
Kawasan sekolah..grrrr!
Memang dpan skolah tu ngam2 azan..
Uwaaaaa..
Imagine weh, aku bukak tapawe aku, aku jamah sikit ubi kayu..
sob sob..

Tangan kanan pegang ubi kayu, tgn kiri jaga gear..
kaki dedua function..
Ha, tak ke rasa macam sotong!!
Mueheheh~

Last last aku decide tuk singgah tuk solat magrib kat epot..
Pehtu ape lagi, melantak mekdi lahhh..
dAbel spicy ciken mekdelaks aku bantai..
Pehtu aku sambung perjalanan tuk beli barang...

SEken taim buka dalam kete tau dak..
Pirst taim dulu masa bulan pose arituh..
pes day pulak tu..
Itu sadisss..

Tapi nak buat acane..
Perantau kannn..
sobsss..

k, babai~

2 comments:

  1. wah....tepus tu cam rebung ke emy??

    ReplyDelete
  2. tak azie..dia kecik je..macam daun bawang tu saiz dia..yang ni besau tu yang macam rebung..kita potong kekecik macam potong kacang panjang tu. masok sekali dalam pucuk ubi tu..sedappppp!

    ReplyDelete