CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, October 26, 2012

Pagi Raya Korban yang aihssss..sabooooo~ [Part 1]...

Assalamualaikummm...
Selamat hari raya korang!!

Ha..ni hari raya pertama aku beraya sorang dan jauh dari pemili dan suami...
*bape kali dah kot aku gtau kannnn.*
Sedikit la meroyan tu tapi biasalah aku nih..
KEjap je..
Pehtu makan dah okay dah...

Actually ari senin tu kan gaji.
Aku memang beli barang2 dapo kalo payday..
Tapi hati tu gatal kate barang masak tuk raya nanti, nanti lah beli..
Plan nak beli lah sehari sebelum..
Kann..
Maklongglaaa, peti es kecik je..
Tu pon dah padat gila penuh dah tuuuu..

Balik keje aku pi la singgah pasar yang selalu aku pi kat area umah aku tu..
Cari udang takde..
Carik tahu takde..
Cari tahu kering takde..
Sohon lagi lahh kat kedai tetepi tu..
Aku mula la nak bengang..
nak masak ape kalo semua takde nih..!

Last2 aku balik..
Aku buka pose pon minom air Bliss ngan sepotong cheese kek je...
Pehtu dah kenyang..
Aku dok pikir, apo nak masak raya nih..
Aku post kt pesbuk tanye ape yang boleh dimasak..
Macam2 sajesen aku terima..
Timer kaseh kengkawan..

tapi yang menjadi pilihan aku ialah..
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.

Kuah lodeh iaitu masakan orang jawaaaaaa! hohoho~
ai orang jawa okeh..mix..ngahahahah..

Pehtu tingin juga nak buat kuah kacang..
tapi memikio aku takde blender kering tu, terpaksa melupakan keinginan yang membuak-buak tu..

Malam tu aku dh dengor takbir..
fuhh..syahdu siot..
tahan je..
tak nangeh..
Kental la kununnye..puhh...
Pehtu aku dah penat sangat kan, aku ttido depan tivi..
tivi yang tengok aku..
Tapi malam tu aku dah plan nak gi pasar pun esoknye..
Pueh ati sikit..

Pagi tadi aku mangun sesiap terus ke pasar..
Kalao minom kolagen kapucino takyah mandi pon takpe..
Napak segar jeee..
Mueheheheh..
Tu lah minoman aku pepagi...
tak sah kalo tak minom...
SEbab ia memberi tenaga...
hohohoh..

Aku pon drive ke pasar yang ingin dituju..
Sampai sana, aku macam pasan, aku sorang je yang pakai tudung..
Aku pegi bahagian basah..
Nak carik ayam.
Aku nk buat soto..
tengok orang melayu yang selalu menega tu takde..
yelahh...raya kan..
sEkali aku pi lah yang satu lagi kedai..
Aku tanye la brapa rege..
dia boleh geleng2 kepala..
Orang sebelah aku dia layan..
Pehtu makcik ke, nenek ke sape tah sebelah lagi aku dok pandang aku atas bawah atas bawah..
KO apehalll nk pandang-pandang kan..
Ko ingt ko pakai sua yengki tu cun ke? 
aku menyampah aku blahh..
tapi aku bagi satu jelingan yang tajam..
Lingkuplah bisnes ko.
tanak menega takyah menega...

Aku pegi pulak satu part ikan..
Aku tengah pilih ikan, pehtu aku tunjuk kat mamat tu, dia wat dek je..
die siap swit..*bunyi macam panggil tikus tu* kat minah yang lalu belakang ku soh beli ikan dia..
bongok betol!!!!
aku depan dia ni dia tak nak layan..
Bila aku tunjuk ikan tu soh dia timbang, dia buat muka pulak..
Mangkok betol..
aku tau le aku tak cun..
ekot ati aku nak campak je ikan tu kat muka dia..
Pehtu masa beli sayo lain pon sama..
Sume buat muka t*** pulak..
sekali aku bom mampos semua..
kap alip pa ya rooooo!

Siyes bengang..
Aku blah..
aku start kete, aku nak pi satu lagi pasar kat batu 7...
Yes, memang teruji sebab takde parking disediakan macam pasar yang memula aku pi tu tapi at least aku yakin la sikit bila ramai aku tengok yang pakai baju melayu beli kat situ..
Pasar ni dekat dengan kem askor..
So macam yakin sikit lah..
Korang tau servis kat sana lebih baik dari kat pasar ***i yang aku pegi tadi..

Aku disapa mesra..
Peniaga tu, aku nak beli tahu je nih, dia dok explain kat aku pasal tahu..
SEbab aku tanye tu tahu ape, aku tak penah tengok..
Baik gila..
dia cakap tahu ni sesuai masak ape, masak tu masak nih..
Siap tanye, ade pape lagi tak?
Dan aku memang lemparkan senyum sampai tinge, yang aku cuma nak beli tu saje..
Dalam hati, aku doakan bisnes apek tahu tu maju dan maju lagi...

Yang aku lagi tekejut, mostly peniaga kat situ memang pandai tarik pelanggan..
Walaupun pasar dia kecik dan lantai basah, tapi barang semua lengkap..
buah fresh fresh..
Aku siap beli buah mata kucing setengah kilo dek kerana apek muda cina tu soh aku rasa buah tu..
tak ke bagus camtu..
Pegi department sayo pon same..
Baek je semua..
Sayo tersusun dengan rapi, senang nak tengok..
kalau tanye, meka jawab dengan senyum..

Tak macam tadi tu..menyampahhhhhh..
Harap besar je, tapi budi bahasa takde...
Sumpah aku nak pi sane lagi..
Last! 
 Better aku pegi pasar kat batu 7 tu..
Dekat pon dekat dengan rumah aku kalo lalu jalan lama..
lagi presh sayoq depa...
 Ayam yang aku idam2kan pon ade...
Memang pueh ati la...

Lalu, aku pon drive pulang.. 

bersambung...

No comments:

Post a Comment